Velkommen til å kikke rundt i Skaldskapet! Nettstedet her er ment å være en lagringsplass og referanseplattform for tekster innen ulike sjangere. Det vil bli presentert både alvor og skjemt, alt fra bønn til bannskap, noe lavmælt og fredsommelig, men også et og annet tennerskjærende og kanskje provoserende. Her er gammelt og nytt om hverandre, det er ingen sammenheng mellom publiseringsdato og når tekstene er skrevet. Noe av det er representativt for tanker jeg har ennå i dag, annet kan være idéer jeg har vendt meg noe bort fra. Slik håper jeg å få til en vidtfavnende samling av skriveriene mine, der både lys og skygge hører med.

torsdag 30. april 2015

Hvor langt livet er

Jeg har fått som en anelse om dette,
at noen olding blir jeg vel ikke.
Og noen ganger nikker det i meg
at ja, det får så være!
Som i dag, da jeg gikk stien rundt tjernet
og en gammel mann
kledd i rosa
løp forbi meg flere ganger.

Kanskje fikk han vristet noen dager fra evigheten 
slik,
men han stanset ikke for å se på de to stor-lomene
som lekte i vannet
der vindrossene skrev mørkeblå himmelskrift.
Ikke kunne jeg se at han knelte ved den vesle sletten
i takknemlighet
over markjordbærenes sommersødme,
eller satte seg på hvilesteinen
der blåklokkene bøyer seg mot Jorden,
uten at de synes mindre for det.
Hørte han lyden av et brus

var det blodet som strømmet ved øregangene,
og ikke altets sakte hvisken i furukronene. 

Det jeg så, var en fryktsom sjel
som jaget livet
forbi.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar