Velkommen til å kikke rundt i Skaldskapet! Nettstedet her er ment å være en lagringsplass og referanseplattform for tekster innen ulike sjangere. Det vil bli presentert både alvor og skjemt, alt fra bønn til bannskap, noe lavmælt og fredsommelig, men også et og annet tennerskjærende og kanskje provoserende. Her er gammelt og nytt om hverandre, det er ingen sammenheng mellom publiseringsdato og når tekstene er skrevet. Noe av det er representativt for tanker jeg har ennå i dag, annet kan være idéer jeg har vendt meg noe bort fra. Slik håper jeg å få til en vidtfavnende samling av skriveriene mine, der både lys og skygge hører med.

lørdag 25. april 2015

Nidvise


Så taktfast og tvert, i naturstridig nød,
og heftig mot all konsekvens:
En himmelstorm bundet i menneskekjød
og stivsinnet samtids– demens.

De drakk av den tidløse misnøyes elv,
ble næret av gold retorikk.
Slik skuslet de bort sine liv fra seg selv
i rusen fra makten de fikk.

Som fanget i frihet, i selvbygget bur
de glefser mot allnaturs hånd.
Så yngler de lover med straff og sensur
besmittet av bitterhets ånd.

Selv tenker de stort om hva strevet er verd,
i striden mot livsstrømmens elv,
men de som har lidd under slike folks ferd
skal se, de dør ut av seg selv.

(Dikt / lyrikk)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar